صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سمر، مؤسسه خیریه /

فهرست مطالب

سمر، مؤسسه خیریه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سـمـر، مـؤسـسـۀ خـیـریـه \ moºassese-ye xeyriy(yy)e-ye samar \ ، مؤسسه‌ای واقع در خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، در منطقۀ 3 شهرداری تهران. 
مؤسسۀ خیریۀ «سرور مهراندیشان راستین» با نام اختصاری «سمر»، یک تشکل غیردولتی و غیرسیاسی است که در 1386 ش، به همت شهرزاد آیرم فعالیت خود را با هدف حمایت معنوی از بیماران بی‌بضاعت و کم‌بضاعت مبتلا به سرطان آغاز کرد. او که به بیماری سرطان مبتلا بود، توانست با روحیۀ بالا بر بیماری خود غلبه کند و پس از بهبودی، تصمیم به تأسیس این مؤسسۀ خیریه گرفت تا تجربیات خود در این زمینه را با بیماران مبتلا به سرطان در میان بگذارد. مؤسسۀ خیریۀ سمر ــ که فعالیت خود را با کمک به درمان 5 بیمار مبتلا بـه سرطان آغاز کرد ــ تـا 1391 ش 570 نفـر را تحت پوشش خود قرار داده است. 
تمرکز فعالیتهای این مؤسسه بر حمایت روحی و روانی، دارویی و تغذیه‌ای از بیماران مبتلا به سرطانِ بالای 14 سال در کل کشور با استفاده از شیوه‌های جدید مانند گروه‌درمانی، تغذیۀ رایگان و خدمات پزشکی است. 
از مهم‌ترین فعالیتهای مؤسسۀ خیریۀ سمر می‌توان به راه‌اندازی خانۀ امید، هم‌زمان با تأسیس مؤسسه اشاره کرد. خانۀ امید به‌عنوان مرکز درمان بیماران مبتلا به سرطان، محل اصلی ارائۀ خدمات به این بیماران است. این خانه در خیابان دولت، خیابان شهید وارسته قرار دارد و در فضایی به مساحت 100‘1 مـ2 با زیربنای 250 مـ2 از بخشهای گروه‌درمانی، یوگا، سالن نشیمن، غذاخوری و بخش مددکاری، پذیرش و حسابداری تشکیل شده است. خانۀ امید دارای بخشهای روحی و روانی، مددکاری و تغذیه نیز است. 
در بخش روحی و روانی، پزشک روان‌شناس به اندازه‌گیری سطح استرس و اضطراب بیمار می‌پردازد و به او خدمات مشاوره‌ای در قالب گروه‌درمانی و مشاورۀ فردی ارائه می‌دهد. 
در بخش مددکاری، مددکاران سمر با شناسایی بیماران نیازمند و با استفاده از کمکهای مردمی، به تأمین نیازهای عاطفی، روانی و دارویی و همچنین هزینه‌های جانبی بیماران اقدام می‌کنند. 
بخش تغذیه در زمینۀ نوع تغذیه و مواد غذایی لازم برای بیماران فعالیت می‌کند. در این بخش، به بیماران سبد غذایی متناسب با نوع بیماری آنها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ارائه می‌شود. در خرداد 1391 با هدف توانمندسازی مالی مؤسسۀ خیریۀ سمر و ارائۀ خدمات بیشتر به بیماران نیازمند و نیز به‌منظور ترویج فرهنگ تغذیۀ سالم و جامعۀ به دور از سرطان، آشپزخانۀ ارگانیک سمر افتتاح شد که در زمان تأسیس، تنها آشپزخانۀ ارگانیک کشور بود. همچنین مؤسسۀ سمر برای نخستین بار به عرضۀ تخصصی محصولات غذایی ارگانیک پرداخت؛ این محصولات با استفاده از مواد اولیۀ طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی یا افزودنی تولید می‌شوند و کلیۀ عواید فروش آنها صرف بیماران بی‌بضاعت مبتلا به سرطان می‌شود. 
تا خرداد 1391، پروژه‌های در دست اقدام مؤسسۀ خیریۀ سمر عبارت بودند از: احداث نزدیک به 13 خانۀ امید در مناطق مختلف تهران و تأسیس دهکدۀ سلامتی با امکانات پزشکی پیشرفته به صورت شبانه‌روزی. این مؤسسه با استفاده از کمکهای انسان‌دوستانه به‌صورت کمکهای نقدی، و خدمات و دانش فنی اداره می‌شود. 

مأخذ

 آیرم، شهرزاد (مدیر عامل و بنیان‌گذار مؤسسۀ سمر)، مصاحبه با مؤلف.

نفیسه بشری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: